شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۲
سرویس : سامانه انتشار اطلاعات
کد خبر : ۱۴۳۵۷
گزارشگر : ۲۴۵۵۷
سرویس سامانه انتشار اطلاعات

معرفی گزارش های دایرک در سال 97

توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای؛ گزارش های دایرک در سال 97 معرفی شد.

(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸) ۱۳:۳۲

معرفی گزارش‌های دایرک در سال 1397 (بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)

از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت پژوهش می‌توان به تدوین و انتشار گزارش‌هایی اشاره کرد که با هدف حصول درکی علمی‌تر و دقیق‌تر از وضعیت اکوسیستم بازی‌های دیجیتال در ایران و جهان آماده شده‌­اند. معاونت پژوهش با توجه به پیمایش ملی که در حال حاضر هر دو سال یک مرتبه در سراسر کشور انجام می­دهد، داده­‌های ثبتی بنیاد ملی بازی­‌های رایانه‌­ای و همچنین داده­‌های مرتبط با بازی­‌ها و سایر نرم­‌افزارهای مرتبط که حاصل همکاری‌­های مشترک با فعالان صنعت است، گزارش­‌هایی اختصاصی منتشر می­‌کند که مرجع رسمی اطلاعات صنعت به شمار می­‌روند. در سال 97، گزارش‌های هدف­گیری شده بر اساس نیازسنجی به شرح زیر است:

گزارش نمای باز

گزارش سالیانه نمای باز، اولین گزارش آماری منتشر شده توسط معاونت در مورد وضعیت مصرف و بازیکنان در کشور ایران است که شاخص‌ترین اطلاعات را در این زمینه ارائه می‌دهد. داده‌های این گزارش با بیش از 100 پژوهشگر در کلان‌شهر‌ها، شهر‌ها و روستا‌های سراسر کشور و با مد نظر قرار دادن بیش از 8000 نفر به عنوان نمونه آماری گرد‌آوری شده و سپس در هسته مرکزی معاونت مورد تجزیه‌ و‌تحلیل قرار گرفته ‌است. اگرچه بخش اعظمی از اطلاعات مصرف، در گزارش‌های آتی منتشر خواهند شد، «نمای باز» از این جهت حائز اهمیت است که اعداد مهم و کلانی را در مورد بازی‌های دیجیتال ارائه می‌دهد و مسیر را برای درک بهتری از گزارش‌های تخصصی بعدی هموار می‌نماید. مخاطب این گزارش تمامی فعالان و علاقه‌مندان به صنعت هستند.

گزارش‌های سه‌گانه نمای نزدیک

در تکمیل اطلاعات ارائه شده در گزارش نمای باز، سه‌گانه گزارش نمای نزدیک، به بررسی عمیق‌تر و دقیق‌تر وضعیت در مورد سه پلتفرم اصلی بازی‌های دیجیتال، یعنی رایانه، موبایل و کنسول می‌پردازند. در این گزارش‌های سه‌گانه اطلاعات دقیق و بسیار جزئی از رفتار بازیکنان ایرانی در حوزه الگوهای مصرف و پرداخت ارائه می­شود تا فعالان صنعت و خصوصا، بازی­‌سازان ایرانی بتوانند با شناخت بهتری از بازیکنان ایرانی، چرخه تولید بازی را شکل دهند.

گزارش تکمیلی پدیده سال 96 و گزارش پدیده سال 97

مجموعه گزارش­‌های پدیده سال، در هر سال به بررسی یک بازی می­‌پردازند که در بازار ایران با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است و از این جهت به عنوان یک نمونه موردی موفق قابلیت بررسی برای الگوبرداری و تولید بازی­‌های موفق را دارا است. از این مجموعه تا کنون دو گزارش منتشر شده که گزارش اول مربوط به بازی پرحاشیه "Clash of Clans" و دومی یک بازی موبایلی موفق ایرانی با عنوان "Quiz of Kings" بوده است. با توجه به استقبال زیاد فعالان صنعت از اطلاعات ارائه شده در گزارش پدیده سال 96، امسال نیز معاونت با هدف تعمیق بیشتر بر اطلاعات ارائه شده و همچنین افزایش تحلیل­‌های فنی برای درک بهتر سازوکار موفقیت این بازی، گزارشی تکمیلی برای بازی “Quiz of Kings” منتشر خواهد نمود. علاوه بر این، پدیده امسال نیز با توجه به نظر کارشناسی انتخاب شده و گزارش مربوطه تدوین خواهد گشت. در گزارش پدیده سال تلاش می­شود با ترکیب اطلاعات توصیفی و نظرات تحلیلی، شناخت صحیح­تری از عوامل موفقیت بازی برای بازی­‌سازان حاصل شود.

گزارش‌ تهران و گزارش‌های کلان‌شهرها

گزارش تهران، به صورت اختصاصی الگوهای رفتاری بازیکنان بازی‌های دیجیتال را در شهر تهران بررسی می­‌کند. در این گزارش تهران به 5 منطقه اصلی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شده است و سپس بازیکنان هر منطقه بر اساس میزان و نحوه بازی کردن و مقدار هزینه­ ای که بابت بازی اختصاص می­‌دهند مورد بررسی قرار می­‌گیرند. مشابه با آن، گزارش کلان­‌شهرها، بازیکنان 11 کلان­‌شهر ایران شامل شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، کرمان، کرمانشاه، رشت، تبریز، کرج و اهواز را مورد بررسی رفتاری قرار می‌­دهد. لازم به ذکر است که این دو گزارش پیش از این از لحاظ ساختاری تدوین شده‌­­اند اما منتشر نشده­‌اند و با به­‌روزرسانی اطلاعات آن­ها بر اساس پیمایش سال 96، منتشر خواهند شد.

گزارش‌ بازی­‌های موبایلی (مشترک با دیتابین)

بازی‌­های موبایلی، مهم­ترین و بزرگ­ترین بخش از صنعت بازی‌­های دیجیتال در ایران است که بر اساس آمار بیشترین میزان فعالان و درآمدزایی را دربر دارد. از این جهت، بررسی وضعیت این بازی­‌ها به شکل ویژه بسیار حیاتی است. علاوه بر گزارش نمای نزدیک پلتفرم موبایل که به مطالعه رفتار بازیکنان موبایلی می­‌پردازد، گزارش بازی­‌های موبایلی از سمت تولیدکنندگان و با توجه به داده­‌های خود بازی­‌ها و نحوه موفقیت آن­ها در فروشگاه­‌های دیجیتال، به توصیف و تحلیل نقاط قوت و ضعف این بخش از صنعت می­‌پردازد. این گزارش با همکاری شرکت تجزیه­‌وتحلیل داده دیتابین منتشر خواهد شد.

گزارش جامع تولید و مصرف بازی‌های دیجیتال در منطقه MENA

با توجه به اهداف کلان بنیاد ملی بازی­‌های رایانه­‌ای مبنی بر تبدیل ایران به دروازه تعاملات جهانی در حوزه بازی­‌های دیجیتال در منطقه MENA، این گزارش جامع، با بررسی منابع ثانویه و دست اول در مورد تولید و مصرف بازی در این منطقه تلاش می‌کند تا هم تولیدکنندگان داخل کشور و هم ناشران بین‌­المللی از شرایط این منطقه درک بهتری حاصل نمایند و تلاش‌های صورت گرفته توسط بنیاد، به خصوص در نمایشگاه TGC با بهره‌­وری بیشتری به رشد خود ادامه دهد.

گزارش‌های فصلی گردایه

گزارش فصلی گِردایه، نشریه‌ای دیجیتالی است که در هر فصل منتشر می‌شود. در هر شماره از این گزارش، پس از رصد اطلاعات آماری سه ماهه اخیر در همه زمینه‌های مرتبط با بازی‌های دیجیتال، آماری را که منابع قابل اعتمادی داشته و از روش تحقیق قابل دفاعی برخوردار بوده باشد، انتخاب شده و به همراه تحلیل انسجام بخشی در این نشریه گردآوری می‌شود. از این حیث که اطلاعات آماری ارائه شده در سطح بین‌المللی در هر فصل، در قالب موضوعاتی کلان ارائه می‌شود می‌توان گفت که گردایه، منعکس‌کننده‌ فضای کلی حاکم بر اکوسیستم بازی‌های دیجیتالی در دنیا است. این نشریه از زمستان 1395 منتشر شده است و در کنار وبینارهای تحلیلی مکمل، دید قابل قبولی از وضعیت و روندهای این صنعت در جهان برای بازی­‌سازان داخل کشور فراهم نموده است. در سال 97، چهار گزارش جدید از این مجموعه در هر فصل منتشر خواهد شد.

گزارش 100 گزاره از اکوسیستم بازی‌های دیجیتال کشور در سال 1396

این گزارش، نگاهی جامع به فضای حاکم بر صنعت بازی‌های دیجیتال در ایران دارد. با هدف ایجاد شناختی بهتر از اکوسیستم بازی‌های دیجیتال در ایران، به کمک داده‌های حاصل از پیمایش ملی، گردآوری و تحلیل داده‌های ثبتی و جمع‌آوری نظر خبرگان، گزاره‌های اصلی بخش‌های گوناگون شامل تولید، توزیع، نظارت، آموزش، پژوهش، جشنواره و مصرف، در این گزارش کنار هم آمده‌اند تا مخاطبان به صورت اجمالی با شرایط این صنعت در کشور آشنا شوند. تا کنون دو شماره از این گزارش در سال­های 95 و 96 منتشر شده است که در کنار گزارش امسال می­تواند امکان مقایسه روندهای صنعت در بخش­های گوناگون را فراهم آورد.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
تعداد بازدید : ۱,۹۹۵
(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸) ۱۳:۳۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر